Julekalenderen er slut

Den antifascistiske Trepile-bevægelse
Den antifascistiske Trepile-bevægelse
Blandt især yngre socialdemokrater var der i 1930’erne et ønske om en mere aktiv og synlig antifascisme. Især rettet mod Konservativ Ungdom. Bevægelsen udsprang af Socialdemokratiske Studenter (SDS). Inspirationen og det ideologiske grundlag hentede man i den tyske organisation Eiserne Front, som bl.a. havde oprettet deres eget vagtværn. Og hvis logo -de tre skråt nedadvendte pile- symboliserede de tre hovedmodstandere: nazisterne, monarkisterne og kommunisterne. Desuden var de tre pile velegnede til at overmale på plakater og mure med hagekors. I Danmark udlagde man de tre pile, som symboler på arbejderbevægelsens tre strenge: den politiske, den faglige og den kooperative.
Tanken var, at propagandaarbejdet skulle bygge på forenklinger, følelser, symboler og masseffekter. Dvs. psykologiske virkemidler og som sådan et modsvar til nazisternes propaganda. Bevægelsen blev betragtet med mistænksomhed af den socialdemokratiske partiledelse. Ikke mindst da SDS m.fl. i 1933 stiftede Socialdemokratisk Propagandaforening (SPF) og der samtidig  blev dannet Aktiv-Socialistiske Front (ASF).
Bevægelsen stod stærkt i DSU’s københavnskreds, hvor man dog forgæves forsøgte at erobre formandsposten. Trods bevægelsens korte levetid i starten af 30’erne øvede den en vis indflydelse på partiets propaganda i resten af årtiet.

Hvilken senere socialdemokratisk statsminister var aktiv i Trepile-bevægelsen og stillede sin studenterhybel til rådighed for dens sekretariat?

Link 
https://denstoredanske.lex.dk/Trepilebevægelsen https://www.arbejdermuseet.dk/viden-samlinger/arbejderhistorien/temaer/socialdemokratiske-statsminis... 


Blandt især yngre socialdemokrater var der i 1930’erne et ønske om en mere aktiv og synlig antifascisme. Især rettet mod Konservativ Ungdom. Bevægelsen udsprang af Socialdemokratiske Studenter (SDS). Inspirationen og det ideologiske grundlag hentede man i den tyske organisation Eiserne Front, som bl.a. havde oprettet deres eget vagtværn. Og hvis logo -de tre skråt nedadvendte pile- symboliserede de tre hovedmodstandere: nazisterne, monarkisterne og kommunisterne. Desuden var de tre pile velegnede til at overmale på plakater og mure med hagekors. I Danmark udlagde man de tre pile, som symboler på arbejderbevægelsens tre strenge: den politiske, den faglige og den kooperative.
Tanken var, at propagandaarbejdet skulle bygge på forenklinger, følelser, symboler og masseffekter. Dvs. psykologiske virkemidler og som sådan et modsvar til nazisternes propaganda. Bevægelsen blev betragtet med mistænksomhed af den socialdemokratiske partiledelse. Ikke mindst da SDS m.fl. i 1933 stiftede Socialdemokratisk Propagandaforening (SPF) og der samtidig  blev dannet Aktiv-Socialistiske Front (ASF).
Bevægelsen stod stærkt i DSU’s københavnskreds, hvor man dog forgæves forsøgte at erobre formandsposten. Trods bevægelsens korte levetid i starten af 30’erne øvede den en vis indflydelse på partiets propaganda i resten af årtiet.

Hvilken senere socialdemokratisk statsminister var aktiv i Trepile-bevægelsen og stillede sin studenterhybel til rådighed for dens sekretariat?

Link 
https://denstoredanske.lex.dk/Trepilebevægelsen https://www.arbejdermuseet.dk/viden-samlinger/arbejderhistorien/temaer/socialdemokratiske-statsminis... 


Dagens præmie


To vindere vinder hver en Gloria skål fra Erik Bagger (med indhold af søde sager).
Sponsoreret af sampension..

Ups, du mangler et obligatorisk felt markeret med rødt.

Lågen er lukket

Rigtigt svar: Jens Otto Krag


Konkurrencevilkår

- Vinderen vil blive trukket tilfældigt baseret på indsendte svar.
- Vinderne vil blive kontaktet via e-mail.
- Hvis de påkrævede oplysninger er registreret forkert, vil præmien gå tilbage i en ny lodtrækning.
- Deltagelse i konkurrencen er gratis og der er ingen købsforpligtelser.
- Deltagelse i konkurrencen er tilladt for enhver der har en gyldig email og er 16 år eller ældre på tidspunktet for registreringen.
- Deltageren accepterer at den registrerede email vil blive gemt og kan behandles og anvendes i forbindelse med information om konkurrenceafholders produkter og tjenester på et senere tidspunkt.

Vilkår